RONIN: TWO SOULS YAPIMCILARI İLE RÖPORTAJ

Türk geliştirici M11 Studio ile RONIN: Two Souls hakkında konuştuk. Ronin, şu an erken erişimde ve samuray temasıyla dikkat çekiyor.

M11 Studio’dan Muhterem Ateş sorularımızı yanıtlayacak.

Okuyucularımız sizi tanımak ister. Kendinizden kısaca bahseder misiniz?

Öncelikle merhabalar, biz iki kişilik bir ekibiz. Benim ismim Muhterem, ortağımın isimi Burak. İkimiz de yirmi üç yaşındayız ve yaklaşık sekiz yıldır oyun geliştirmekle uğraşıyoruz. Son iki yıldır RONIN: Two Souls adlı oyunumuz üzerinde çalışmaktayız.

Berkay Abay: M11 Studio’nun kuruluş hikayesi nedir? Şu anda M11 Studio bünyesinde kaç kişi çalışmaktadır?

M11 Studio iki kişi tarafından kuruldu ve şu anda da iki kişi çalışmaktadır. Hikayemiz çok da uzun değil aslında. Lise üçüncü sınıfta şubemizin ismi M11’di (Mekatronik 11) , o sınıfta oyun yapmaya başlamıştık.

Berkay Abay: Şu anda Steam’da erken erişimde olan RONIN: Two Souls’un çıkış hikayesinden bahseder misiniz? Fikir nasıl ortaya çıktı, esinlendiğiniz eserler nelerdi ve bunlara ne gibi farklılıklar katmak istediniz?

Bundan iki yıl önce Youtube kanalımızda ilk geliştirme videomuz mevcut. Havalı bir samuray oyunu yapmak istemiştik, çünkü samuraylar çok havalıydı. Esinlendiğimiz filmler ve başka oyunlarda vardı tabii ki. Örnek vermek gerekirse; 47 Ronin, Sekiro, Zelda gibi gibi…

Berkay Abay: Küçük bir ekip için RYO gibi büyük bir emek ve takım çalışması isteyen türde oyun geliştirmek sizi hangi açılardan zorladı?

RYO diyalogların yazımı ve bunların birbirinden farklı şekilde oyuncuya ulaşması benim açımdan zordu, keza ortağım Burak en çok dövüş sistemini tasarlarken sıkıntı çekti ama zamanla aslında o kadarda zor olmadığını anlıyorsunuz.

Berkay Abay: Patreon ve Kreosus gibi platformlarda sizleri desteklemek isteyenlere ne gibi avantajlar sunuyorsunuz ve bu destekler RONIN: Two Souls’u nasıl etkileyecek?

Çok büyük bir avantaj sunamıyoruz, en azından şu anlık. Ama sizin bize yapacağınız yardım, oyunun diğer bölümlerinin çıkması için destek olacaktır.

Berkay Abay: RONIN: Two Souls’a erken erişim süresince eklemek istediğiniz en önemli özellikler nelerdir?

Hikaye anlatımı, serbest oynanış ve eğlenceli bir dövüş sistemi.

Berkay Abay: RONIN: Two Souls, yurt dışından nasıl geri dönüşler aldı?

İnsanlar atmosferine bayıldılar. Dövüş kısmını ise yetersiz buldular. Hikaye anlatımı giriş olduğu için o da bir miktar yetersiz gelmiş olabilir.

Akhan Akpınar: Ronin’in ilk çıkış döneminde iyi yorumların yanında haklı eleştiriler de vardı. Özellikle Ghost of Tsushima’ya olan benzerliği yorumlarda sıkça dile getirildi. Doğrusunu söylemek gerekirse arayüz öğeleri, GoT’u çağrıştıran grafik yapısı, Tsushima Adası’nın birebir kullanılması ve Kurosawa Modu gibi konular, benim de dikkatimi fazlasıyla çekti. Hatta Youtube’daki “RONIN Two Souls One Body Tanıtım Videosu”nun başında direkt olarak GoT’un tema müziğini duyuyoruz. Benzer bir şekilde size ait bir fikri mülkün öğelerinin, başka oyunlarda kullanılmasını normal karşılar mıydınız?

Arayüzün GoT olmasına katılmıyorum, daha çok Assassin’s Creed oyunlarında gördüğünüz arayüze sahip bir UI tasarladık ama renklerinden dolayı insanlar GoT zannediyor (AC: Odyssey arayüzünü incelerseniz demek istediğimi anlarsınız). Ama atmosfer ve birçok konuda tabii ki esinlendik. Bir de konuya şöyle bir açıklık getirmek istiyorum, biz RONIN: Two Souls’u geliştirmeye GoT daha duyurulmamışken başlamıştık.

Akhan Akpınar: O dönemde yaşadığınız bir tartışma sonucunda “Elbette çakma olacağız” gibi bir ifade kullandınız. Ben bunu talihsizlik olarak nitelendiremiyorum; aksine büyük bir iletişim hatası. Yeni dönemdeki Türk oyun geliştiricilerinde bu “gerginlik” gözle görülür bir biçimde var. Sizce Türkiye’de büyük bir oyun dağıtımcısının eksikliği hissediliyor mu? Zira yurt dışındaki dağıtımcılar, özellikle pazarlama ve iletişim konularında geliştiricilere büyük katkı sağlıyor.

Türkiye’de oturmuş genel bir oyun kültürü yok. Kullandığımız ifade yanlıştı ve o durumda sessiz kalmalıydık ama olan oldu. Tekrardan o yorum için özür diliyoruz. Lakin Reddit olsun, Twitter olsun, Facebook ve Steam yorumlarından yabancıların yorumları daha oturaklı ve daha yapıcı yorumlarken, bizim ülkemizdeki insanlar daha acımasız. Biz eleştirisel ve yapıcı yorum yapmayın demiyorum ama bir olup bir oyunu geliştirme videosunda linçleme yapılması biraz hakarete kaçıyor. Örnek vermek gerekirse IGN kuruluşu bizim oyunumuzu bir videoda paylaşsaydı ve yorumlarda bizi linçleselerdi sorun yok. Ama direkt geliştiricilerin videosunun altına gelip bir akım gibi linç başlatmaları biraz dokundu. Yaptığımız şey hatalıydı ama sorun değil her şey zamanla çözülür.

Berkay Abay: Steam’a ilk oyununuzu yayınlarken beklentileriniz nelerdi? Bir oyun geliştiricisi olarak, bu yolda devam etmek istiyor musunuz?

Diğer bölümleri ve yeni projeler eklemek için bir topluluk oluşturmak istiyorduk. Yatırımcılara gösterebileceğimiz bir iş olduğu için de güvenimize katkı sağlayacağını düşündük ve haklıydık.

Berkay Abay: Son dönemde sizinle beraber birçok yerli yapım çıktı. Bu yapımlar hakkında fikriniz nedir? Herhangi birini deneyim ettiniz mi?

Neredeyse hepsini deneyimledim. Ben kendi adıma Muhterem Ateş olarak bu yorumu yapıyorum. Fazla bağımsız oyun tüketen bir insan değilim ama yeri gelir beni bile şaşırtan bağımsız oyunları oynarım. Malum oyunlarda ruh olmadığını düşünüyorum. O oyunlara aynı zamanda bir geliştirici olarak baktığım için sanki bazı şeyler: “Hadi abi yapalım, ne olacak ya ekleyelim de aman olsun bitsin” diye düşünüldüğü izlenimini veriyor. Ben kendi adıma atmosfer hastası bir adamım ve o oyunlarda atmosferi hiçbir şekilde hissetmedim. Tabii bu kişisel bir düşünce, yoksa hikayesi veya diğer öğeleri iyi olabilir.

Son olarak içinizi dökmek istediğiniz, eklemek istediğiniz bir konu var mı?

Türkiye’deki oyun sektörünün ve kültürünün çok niş bir kitleye hitap etmesi beni üzüyor. Yolda birini çevirseniz ve sorsanız “Oyun oynuyor musunuz?” diye; “Evet abi ben oyuncuyum” der ama League of Legends veya PUBG oynuyordur büyük ihtimalle. Tüketilebilecek binlerce oyun varken, hayatının %95’lik kısmını malum oyunları oynayarak geçiriyorlar. Bu durum beni çok üzüyor. Aynı zamanda yurt dışı bazında tek markamızın Mount & Blade olması da hem sevindirici hem de üzücü bir durum. Bu kadar büyük ve köklü bir ülkeden sadece bir global marka çıkması garip geliyor. Umarım daha birçok markamız dünyaya tanıtılır.

RONIN: Two Souls İncelemesi

RONIN: Two Souls Steam Sayfası

M11 Studio Resmi Youtube Kanalı

Written by
INSERT COIN ile YOU DIED arasında kalmış neslin temsilcilerinden.

1 Comment

  1. Ufak bir eleştiri:
    Oyun kendi Discord üzerinden yapımcılarla bir kaç sefer konuşma fırsatım olmuştu.
    Yapımcılar yorumlara karşı çok sert bir eleştiri söylüyor.
    Biri bir kötü yorum yapınca 2 kişiyiz gibi şeylerin arkasında sığınarak oyunumuz yeni vs. deyip sert eleştirilerde bulunuyor.
    Kısacası:
    Kitle iletişimi iyi olması oyunun iyi olmasından daha önemli. Bu yüzden umarım bir tarz şeylere dikkat ederler.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.

Send this to a friend