EASTWARD İNCELEMESİ [PC]

Çinli geliştirici ekip Pixpil tarafından 2018 yılında geliştirilmeye başlanılan Eastward, bağımsız bir oyun için oldukça uzun bir yapım sürecinden geçtikten sonra bizlerle buluştu.

Eastward’ın geliştirilme sürecini yavaşlatan en önemli sebep, tüm Dünya’yı da etkileyen Covid-19 oldu. 2019 sonu, 2020 başında geliştirme sürecinin hız kazanmasıyla beraber 2021 Eylül ayında oyuna kavuşabildik. 

Eastward ile 2020 yılı ortalarında tanıştığımda, sahip olduğu piksel grafik yapısını –normalde piksel tasarımlar beni kolay kolay etkilemez- oldukça ilginç ve hoş bularak oyunu takibe almıştım. John ve Sam adlı karakterlerimizin arasındaki ebeveyn-çocuk ilişkisi hikaye açısından “Acaba hikaye bir yerden tanıdık gelecek mi?” sorusu ile kafamı kurcalarken; çıkışını yaptığı gün oyuna başlayarak bu sorunun cevabını anında aldım. Şimdi, kıyamet sonrası evrende geçen Eastward için kalkacak trende yerinizi alın ve manzaranın tadını çıkartın.

GARİP GÖREV

Eastward

Hikâyemizde Potcrock Isle isimli yer altı şehrinde çalışan azimli madencimiz John, geçimini sağlamak için girdiği madenlerden birinde, bir tren vagonuna rastlar. Bu vagonda ise garip bir kapsülün içinde duran bir çocuk dikkatini çeker. John, çocuğu bu kapsülden çıkarır ve Sam ismini koyduğu bu kimsesiz yavruyu evlat edinir.

John ve Sam sakin günlerinin tadını çıkartırken, bir gün Sam okula gider. Okulda dünyanın yok olduğunu ve Potrock Isle’dan başka bir yerde yaşamın olmadığını söylerler; ancak Sam buna karşı çıkar ve bunu ispatlamak için gidilmesi yasak olan bölgeye gider. Bunu duyan John, Sam’in peşine takılır. Bir süre sonra Sam’i bulan John, karşılaştığı bazı yaratıklarla savaşırken yaralanır. Tüm bu yaşananlardan sonra kahramanlarımız Potrock Isle’a geri döner. Yasak bölgeye gittikleri için hapse atılan ikilimiz, bölgenin lideri tarafından Charon adlı trene bindirilerek sürgün edilir. İkilimiz sürgün edildikten sonra yolları orman içinde saklı Greenberg adında bir köye düşer. Artık John ve Sam bir taraftan macera peşinde koşarken; bir taraftan da yaklaşan ve önüne çıkan her şeyi yok eden kötülüğün elinden kaçmaya çalışmaktadır.

HUYSUZ MOTOR

Eastward, kullandığı piksel tasarım şeklini hem iki boyut hem üç boyut ile harmanlayarak çok iyi bir iş başarmış. Özellikle karakter tasarımlarındaki ayrıntılar harika. Öyle ki karakterin yaptığı konuşmalar sırasında kullandıkları vücut dili ve mimikleri çok başarılı yansıtılmış. Bu durum hikâye ve duygu anlatımına büyük bir katkı sağlamış. Bölüm tasarımları, kullanılan tarz ve ışıklandırmalarla muhteşem bir atmosfer sunmakta. Dolaştığınız şehirlerin renkli dünyası, ormanların ferahlığı, havanın durumu; yer altı şehirlerinin veya mağaraların karanlığı, eski zamanlardan kalma binaların soğukluğu… Hepsinin ayrı bir tarzı var. Oyunun atmosferi özenle hazırlanmış ve bizlere sunulmuş. 

Eastward

Ana karakterlerimiz John ve Sam dışında konuştuğumuz, etkileşime girdiğimiz tüm karakterlerin hikâye gelişimi incelikle işlenmiş. Kıyamet sonrası senaryoların olmazsa olmazı mutasyon geçirmiş yaratıklar ve robotların bile tasarımları hem ilgi çekici hem de akılda kalıcı. Şöyle ki; genelde bu tarz oyunlarda hikâyenin kilit karakterlerine fazla önem verilirken, yardımcı karakterlerin üzerinde fazla durulmaz. Ancak Eastward, içinde bulunduğunuz dünyasındaki tüm karaktere özen göstermiş. Sadece tasarım ve animasyon olarak değil; yardımcı karakterlere ufak ama hoş alt hikâyeler vererek daha canlı bir dünya oluşmasına yardımcı olmuş.

Oyun içi seslendirme olmadığı için direkt müziklere geçersek; karakterlerimizin içinde bulunduğu duruma, duyguya ve atmosfere oldukça uyumlu bir etkisi mevcut. Açık ve ferah alanlara hareketli müzikler, karanlık ve soğuk alanlara yavaş müzikler eşlik ediyor. Aksiyon zamanlarına, bölüm sonu dövüşlerine vs. tempo olarak uygun müziklerin kullanılmasıyla büyük bir iş başarılmış. Müziklerin yapımında Death Stranding, The Unfinised Swan, Halo Infinite gibi yapımların müziklerinde imzası bulunan Joel Corelitz ile Dust: An Elysian Tail ve Kingdom Rush gibi yapımlardan tanıdığımız İrlandalı müzik yapım şirketi Hyperduck Soundwork’ün imzası var.

MERAKLI PRENSES

Eastward, anlatmaya çalıştığı iyi hikâye ve kullandığı başarılı sanat tasarımının yanında, dövüş ve bulmaca mekaniklerinde de oldukça iyi iş çıkartmış. Kullanılan kamera açısı, piksel tasarımları ve mekanikleri ile bana 1990’lı yılların SNES efsanesi The Legend of Zelda: A Link to the Past oyununu anımsattı. Özellikle karakterlerimizin eşya bulduklarında veya kazandıkları büyük dövüşlerden sonra yaptıkları minik dansı görünce bu benzerlik daha iyi anlaşılıyor.

Başlarda John’un tavası ile önünüze geleni döverken, işin içine Sam’in yetenekleri de dahil olduğunda oyun daha da güzelleşiyor. Aynı çeşitlilik bulmaca çözümlerinde de mevcut. Özellikle oyunun ilerleyen kısımlarında önümüze gelen bulmacaları çözmek bana keyif verdi. Kontroller ise oldukça akıcı ve kolay anlaşılır. Eşya kullanımı, karakterler arası geçiş, çevre etkileşimleri, dövüşlerdeki silahların kullanımı… Hepsi özenle hazırlanmış ve akıcı. Ayrıca oyunu başından sonuna kadar Xbox 360 kontrolcüsü ile oynadığımı belirtmeliyim. Kontrolcüyle ilgili değinmem gereken en önemli özellik, anlatım sırasında titreşim özelliğinin kullanılış şeklinin muhteşem olması. Hikâye ilerleyişinde, bulunulan durumu anlatırken titreşim özelliğine epey özen gösterilmiş.

Eastward

John, kullandığı 4 farklı silah ve 3 farklı bombayla; Sam ise 4 farklı yeteneğiyle aksiyonlara çeşitlilik sağlıyor. John yakın dövüş olarak tava, yakın mesafe için neon renklerle süslenmiş tüfek; orta mesafe için alev silahı, uzak mesafe için ise testere fırlatıcısı kullanıyor. Bomba menüsünde ise klasik bomba, hedef güdümlü ve havada süzülen bomba ve ayrıca uzaktan kumandalı bomba bulundurmakta. Sam ise, belirli doğrultuda enerji topları yollayıp, etrafındaki alana enerji gönderebiliyor. Korunmak için ise kalkanını kullanabiliyor. Ayrıca belirli seviyede iyileştirme yeteneklerine de sahip. Karakterlerimizde var olan yetenekler ve silahlar fazla geniş sayılmasa da böyle bir oyun için yeterli görülebilecek düzeyde. 

ÇARPIK ADALET

Son olarak bahsetmemiz gereken birkaç önemli nokta daha var. Bunlardan biri oyun içerisinde yemek pişirme kısmının olması; bir diğeri ise oyunun içinde barındırdığı Earth Born adındaki mini oyun. Çevreden topladığımız veya marketlerden satın aldığımız malzemeler ile yemek yapmak büyük önem taşıyor. Yemeği yapacağımız malzemeleri seçtikten sonra slot makinesine benzer bir ekran geliyor. Bu ekranda şansımıza göre yemeğin kalitesi belli oluyor. Seçtiğimiz tarife, kullanılan baharata ve slot makinesindeki şansımıza göre yaptığımız yemekler sadece sağlımızı yenilemekle kalmıyor; sağlımızı geçici olarak yükselten katkılara ve kullanılan baharata göre özel etkilere de sahip oluyor. Kullandığımız yemeğin sahip olduğu etkilere göre bulunduğumuz durumu rahatlıkla tersine çevirebiliyoruz. 

Mini oyun Earth Born ise eski tarzda 1-Bit grafiklere sahip saf J-RYO oyunu. Oyun içinde bulunan karakterlerin ve özellikle Sam’in favori oyunu. Eastward oynarken farklı bir şeyle uğraşmak istediğinizde karşınıza çıkıyor. Oynanışına göre 4-5 saat süren Earth Born’un, oyunun genel işleyişine engeli veya katkısı yok, ancak eğlenceli. Üstelik market önlerinde bulunan bozuk para makinelerinden mini oyuna ait figürleri toplayabiliyorsunuz.

HURDALAR VADİSİ

Eastward, sahip olduğu 20-21 saatlik (Earth Born oyununu dahil edersek 24-25 saat) oynanış süresi ile iyi iş başarmış. Ancak uzun oynanış süresi boyunca oyunun temposunu iyi ayarlayamamış. Hikâye güzelce ilerliyorken ve aksiyon tam dozundayken özellikle oyunun üçüncü kısmında tempo birden düşüyor. Bol diyalog, az aksiyon içermesinin yanında çok fazla aynı haritada zaman geçirtmesi akıştan kopmanızı kolaylaştırıyor. Aynı bölgeleri tekrar tekrar ve tekrar dolaşmak oyundan soğumamıza yol açıyor. Temponun ağırlığı oyunun başında da hissedilmekte. Hikâyenin ilgi çekiliğinin artmasını beklemek için oyunda yaklaşık 3,5-4 saatlik bir ilerleme kaydetmeniz gerekmekte.

Oyunu teknik olarak değerlendirmem gerekirse birtakım sorunların gözüme çarptığını söyleyebilirim. Örneğin, ilk başladığımda oyun direkt olarak İngilizce olarak başlamıştı; ancak oyunu kapatıp birkaç saat sonra tekrar başladığımda oyun kendi kendine Çince olarak dil değiştirmiş. (Bu incelemenin yayınladığı zamandan önce bu hata, yama ile düzeltildi. Artık oyunu her açtığınızda baştan dil seçeneğini seçmeniz gerekiyor.). Garip bulduğum diğer kısım ise altyazılar. Karakter konuşmaları zaten konuşma balonlarının içinde bulunmasına rağmen; rahatsız edici yazı fontu ile aynı cümleleri altyazı olarak görmek garip geldi. Muhtemelen konuşmaları farklı, altyazıları farklı olarak görmek isteyen kullanıcıları memnun etmek için yapılmıştır diye düşünüyorum. Bir başka konu ise FPS. Oyun genel olarak 60 FPS olarak başarılı şekilde devam etmesine rağmen; ışık oyunlarının fazla kullanıldığı zamanlarda FPS değerlerinin 30-40 arasına düştüğüne tanık oldum. Bunlarla birlikte oynanışa etki etmeyen ancak göz kanatan birkaç oyun içi grafik hatası ile karşılaşmak mümkün.

Summary
Eastward, sonradan açılan temposuna rağmen oldukça keyifli aksiyonu ve sunduğu macerası ile güzel vakit geçirmenizi sağlayacak. Üstüne 40 TL’lik oldukça iyi bölge fiyatlandırmasına da sahip. Düşük sistem gereksinimine de sahip olması ile türü sevenlerin rahatlıkla deneyimleyebileceği yapım haline gelmiş.
Good
  • John ve Sam’in gerek çevresiyle gerekse birbirleri ile olan etkileşimleri çok iyi
  • Rahat ve kolay anlaşılır kontroller
  • Çeşitliliği iyi ayarlanmış ekipmanlar ve yetenekler
  • Çözmesi kolay ama keyifli bulmacalar
  • Batı ve Doğu kültürü oldukça iyi harmanlamış tasarımlar
  • Sonradan açılan ancak güzel ilerleyen hikaye
  • Tempoya, atmosfere ve duyguya uygun müzikler
  • Uygun fiyat ve düşük sistem gereksinimi
Bad
  • İyi ayarlanamamış oyun temposu
  • Garip ama sonradan çözülebilecek teknik sorunlar
  • Bazı bölgelerde çok fazla zaman geçirtmesi
8
İyi
GRAFİK - 8
SES/MÜZİK - 8.5
HİKAYE/İÇERİK - 8.5
OYNANABİLİRLİK - 7.5
ATMOSFER - 7.5
Written by
Oyunların her türlüsünü seven, Horde fanatiği oyuncu insanı.

Have your say!

1 0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.

Send this to a friend