UNITY EĞİTİMİ 1.BÖLÜM
Herkese yeniden merhabalar! Geçen yazımızda oyun motorlarından bahsetmiştim. Şimdi sıra artık oyun motorları arasından seçip size anlatmaya geldi. İlk durağımız Unity oyun motoru! Hadi o zaman lafı çok dolandırmadan başlayalım.
Unıty Kurulumu
İlk olarak buradaki siteden Unity Hub programını indirin. Bu program içindeki “Installs” kısmına gelip Unity oyun motorunu indirip kurun. Sizin için en iyisi olabilecek versiyonu seçin (Personel/Profesyonel). Tabii ki de en iyi seçim kişisel olan versiyon olacaktır. Kişisel versiyonun burada ücretsiz olması en önemli etken ve profesyonel ile neredeyse hiç farkı yok. Ama karar sizin. Bu arada Unity hesabınızı oluşturmayı unutmayın. Projenizi Android ya da IOS platformlara çıkarmayı düşünüyorsanız kurulum aşamasında eklentileri seçin. Hali hazırda seçili olan eklentileri çıkarmayın, onların arasında Microsoft Visual Studio Unity araç kiti olan versiyonda seçili ve bu program projemize kodlama yapmamızı sağlayacak. Kurulumu tamamladığınıza göre ikinci aşamaya geçelim.
Proje Oluşturma
Kurulumu tamamladıktan sonra Unity Hub programı içindeki “Projects” kısmına gelip sağ üst kısımda mavi renk ile belirtilmiş New yazısını seçin. Şimdi açılan sayfada projenizin adını, projenizin dosyasının bulunduğu dosya konumunu ve oyunun türünü(2D/3D) seçin. Artık projeniz oluştu ve çalışmaya hazırsınız. Ama öncelikle size arayüzden bahsetmeliyim. Çünkü ilk deneyiminiz için biraz karışık gelecektir. Hadi başlayalım!
Arayüz
Sizlere arayüzde projeniz için vazgeçilmez olanları göstereceğim sadece. Göstermediğim bazı şeyler fazladan bilgidir. Bu göstereceklerim sizin işinizi görecektir.
Fıle
Unity arayüzünün sol üstünde bulunur. Projenizdeki dosya işlemlerinizi görür.
New scene (Ctrl+N)
Bu seçenek projeniz için yeni bir sahne oluşturur.
Open scene (Ctrl+O)
Bu seçenek seçili bir dosya konumundaki sahneyi açar.
Save (Ctrl+S)
Bu seçenek sahneyi kaydetmeyi sağlar.
Save as (Ctrl+Shıft+S)
Bu seçenek sahneyi seçtiğiniz dosya konumuna kaydetmeyi sağlar.
New project
Bu seçenek yeni proje oluşturmayı sağlar.
Open project
Bu seçenek seçili bir dosya konumundaki projeyi açar.
Save project
Bu seçenek projeyi kaydetmeyi sağlar.
Buıld settıngs(Ctrl+Shıft+B)
Bu seçenek projenizin bir oyun olarak çıktısını almayı sağlar. Bu seçeneğin altındaki “Build and Run” ise oyunun dosyası oluşturulduktan sonra hemen açılmasını sağlar.
Edıt
Unity arayüzünün soldan ikinci kısmında bulunur. Projenizi düzenlemek için araçlar bulunur.
Undo selectıon change (Ctrl+Z)
Bu seçenek projenizde yaptığınız bir işlemi geri alır.
Redo (Ctrl+Y)
Bu seçenek projenizde yaptığınız bir işlemi ileri alır.
Select All (Ctrl+A)
Bu seçenek projenizdeki dosyaların hepsini tek seferde seçer.
Deselect All (Shıft+D)
Bu seçenek projenizdeki tek seferde seçtiğiniz öğelerin hepsini tek seferde bırakır.
Cut (Ctrl+X)
Bu seçenek seçtiğiniz öğeleri keser.
Copy (Ctrl+C)
Bu seçenek seçtiğiniz öğeleri kopyalar
Paste (Ctrl+V)
Bu seçenek kestiğiniz veya kopyaladığınız öğeyi yapıştırır.
Duplıcate (Ctrl+D)
Bu seçenek kopyala ve yapıştır fonksiyonunu tek tuşta yapar.
Rename
Bu seçenek seçtiğiniz öğeyi yeniden adlandırmanızı sağlar.
Delete
Bu seçenek seçtiğiniz öğeyi siler.
Play (Ctrl+P)
Bu seçenek projenizi oynatır.
Pause (Ctrl+Shıft+P)
Bu seçenek oynatmaya başladığınız projenizi duraklatır.
Step (Ctrl+Alt+P)
Bu seçenek oynatmaya başladığınız projenizi bir adım ileri sarar.
Project Settıngs
Bu seçenek sizi, projenizin ayarlarını yapabileceğiniz bir pencereye yönlendirir. (Ayrıntılı pencereler bir sonraki yazılarımızda!)
Preferences -> External Tools
Projenizin Android için çıktısını alırken istediği SDK dosyalarını belirteceğiniz seçenektir.
Shortcuts
Unity oyun motorunun seçeneklerini kolayca kullanabilmenizi sağlayan kısayol tuşlarının belirtildiği yerdir.
Clear All PlayerPrefs
Projenizin save sistemini yazdığınız zaman oyununuzu test ettiğinizde yaptığınız değişiklikler kaydedilebilir. Bu da çıktısını aldığınız projenizde save dosyası bulunabilmesine sebep olabilir.
İşte bu seçenek save dosyalarını silmenizi sağlar.
Graphıcs Tıer
Bu seçenek üç farklı shader ayarlarından bir tanesini seçmemizi sağlar.
Grıd and Snap Settıngs
Bu seçenek projenizin sahnesinde bulunan düzenleme ızgarasının ayarlarının yapılmasını sağlar.
Assets
Unity arayüzünün soldan üçüncü kısmında bulunur. Projenize kaynak eklemeyi sağlar.
Create
Bu seçenek projenizde bir şey oluşturmayı sağlar.
- Folder
Bu seçenek yeni bir dosya oluşturmayı sağlar.
- C# Script
Bu seçenek yeni bir C# yazılım dosyası (.cs) oluşturur.
- Scene
Bu seçenek yeni bir sahne oluşturur.
- Audio Mixer
Bu seçenek yeni bir ses karıştırıcısı oluşturur.
- Material
Bu seçenek yeni bir materyal oluşturur. Bu materyal doku (texture) olarak kullanılabilir.
- Lighting Settings
Bu seçenek ışıklandırma ayarı oluşturur.
- Sprites
Bu seçenek 2D cisimler (kare, üçgen vb.) oluşturur.
- Animator Controller
Bu seçenek animasyonların kontrolünü yaptığımız aracı oluşturur. Bu araçta, örneğin hareket edince karakterin yürüme animasyonunu çağırır. Ama bu animasyonun çalışması için ayrıyeten bir yazılım da yazılması gerekir.
- Animation
Bu seçenek animasyon aracı oluşturur.
- Physic Material / Physics Material 2D
Bu seçenek fizik materyallerini oluşturur. Bunlara örnek olarak, sürtünme kuvvetini değiştirme ayarı yapılabilir. Böylelikle karakteriniz zıpladığı zaman duvara değdiğinde yapışıp kalmaz.
- Import New Asset
Bu seçenekten projenize içeriden aktardığınız kaynak eklenir. Unity oyun motorunun sağladığı Asset Store’dan da kaynak ekleyebilirsiniz.
“Dijital Oyun Tasarlamak” serimizin ilk yazısına buradan ulaşabilirsiniz.
Bugünkü yazımızda Unity oyun motorunun arayüzünün bir kısmına değindik. Önümüzdeki yazılarda kaldığımız yerden devam edeceğiz. Kendinize iyi bakın ve çalışmaya devam edin! Görüşmek üzere!